Algemeen

Bij de junioren horen honden met een leeftijd van 7 maanden tot en met 12 maanden. Zij krijgen op een wedstrijd 2 freestyle rondes van 60 seconden, waarbij 5 of 7 frisbees gebruikt worden. Daarnaast hebben ze een mini toss & fetch ronde van 4 worpen over de 5 meter. Ook zijn er 4 elementen waar naar gekeken wordt en krijgen de junioren zowel een beoordeling als punten toegekend.

Gehoorzaamheid

Wat de jury graag ziet bij pups en junioren is dat de hond tijdens het betreden van het veld aandacht heeft voor de handler (hoogst haalbare hier zou een hond zijn die netjes “volgt”). De honden mogen tijdens de betreding van het veld aangelijnd zijn, en er mag gebruik worden gemaakt van een beloning in de vorm van voertjes. Ook ziet de jury graag dat de hond netjes wacht tot de handler aangeeft dat het spel kan beginnen. Wat vaak gezien wordt is een hond die luid blaffend en rennend het veld op komt, voor de hond is het spel dan al begonnen. Net als een duidelijke start ziet de jury ook graag een duidelijke beëindiging van het spel. Hierbij kan gedacht worden aan een zit of af commando alvorens de hond aan te lijnen en weer netjes het veld te verlaten.

Drift

Hoe je met de drift om gaat van de pup verschilt per hond. De jury ziet graag dat een hond met veel drift wat geremd wordt, terwijl honden met wat minder drift gestimuleerd mogen worden. Het is aan de handler om hier de juiste balans te vinden. Ook ziet de jury graag een aantal zogenoemde “rustmomenten” in het spel. Deze zijn bedoeld om de snelheid uit de honden te halen en de aandacht weer even op de handler te richten. Je kunt uitgaan van minstens 3 rustmomenten per ronde.

Spelbepalende Handelingen

Dit zijn de handelingen die ook bij de gehoorzaamheid deels aan bod komen. Het gaat hierbij om het duidelijk starten van het spel, het onder controle houden van het spel, het onderbreken en hervatten van het spel (dit zijn de rustmomenten), plaatsbepaling van het spel en het beëindigen van het spel. De handler dient in controle te zijn over het spel, wanneer de hond geen interesse meer toont en zijn eigen gang lijkt te gaan is het aan de handler om dit terug te buigen en met succes af te sluiten. Bij het spel onderbreken kan de handler bijvoorbeeld de hond even laten wachten terwijl hij/zij de frisbees opraapt (zonder dat de hond heen en weer stuitert uit ongeduld). Na deze onderbreking dient het spel op een duidelijk teken van de handler te worden hervat. Bij voorkeur gebeurt dit dan op een andere plek, waardoor er gebruik wordt gemaakt van de plaatsbepalende handelingen.

De 4 Elementen

Overs; de overs kunnen gecombineerd worden met rustmomenten, door bijvoorbeeld de hond even te laten zitten voordat de over (op een duidelijk teken van de handler) wordt ingezet. De frisbee dient laag (en bij voorkeur met een handtake) te worden aangeboden. De hond mag niet hoger komen dan zijn eigen schofthoogte!

MultipleBij de multiple gaat het nog niet om de snelheid waarmee de frisbees worden aangeboden. Het gaat er om dat de hond het idee van de multiple begint te begrijpen. Daarbij gaat het om de rust tijdens de uitvoering. Werp dus pas een volgende frisbee als de hond de vorige heeft losgelaten.

Movement togetherBij movement together kunt men denken aan de “weave” of “twist”, “pootje geven” enz. Hierbij kunnen eventueel rustmomenten gebruikt worden (voordat de movement together wordt in gezet), en kan het team een stukje gehoorzaamheid laten zien.

Outrunde outrun die de jury bij de junioren wil zien is er een die op korte afstand wordt uitgevoerd. Het gaat ook hierbij niet zo zeer om de snelheid. Het gaat om de netheid en rust van de uitvoering. Het moet goed duidelijk zijn dat de hond een cirkel om de handler loopt, waarbij de handler bepaald wanneer de frisbees geworpen worden en op deze manier ook de snelheid van de hond beïnvloed.

Het juryformulier van de elementen ziet er het zelfde uit als dat van de overige freestyle klasses. Dit betekent dat de jury kan kiezen voor -3, -2, -1, 0.5, 1, 2 of 3 punten. Wanneer de veiligheid in gevaar komt zal dit resulteren in lage tot zelfs negatieve scores. Ook de fieldpresentation en de Wow!Factor worden beoordeeld.

Toss & Fetch

De toss&fetch loopt niet op tijd. De frisbee mag 4 keer geworpen worden over de 10 meter lijn. Iedere verder worp levert geen extra punten op. Voor iedere gevangen worp over de 10 meter krijgt het team 1 punt. De bonus-area speelt hier geen rol.