Een bewogen jaar!

Na de zeer natte Dutch Open van vorig jaar hebben we besloten om de weekend wedstrijden niet meer in oktober te houden maar in juni. Ook is de Dutch Open omgezet naar een ééndaagse wedstrijd.

Gedurende de winter hebben we contact gehad met Sven van Driessche die het format GCDC heeft bedacht om te kijken of we met dit format op sommige fronten konden gaan samenwerken. Dit jaar hebben we een proef gedaan met 2 disciplines uit dit format namelijk de Fetch It Far (FIF) en het onderdeel Fetch It Furry Fast (FIFF) om te zien of dit ook in de smaak viel bij onze deelnemers .

In maart zijn we wederom van start gegaan met een indoorwedstrijd in Hoogerheide en hebben daar ook voor de 1ekeer het onderdeel FIFF gedraaid en we kunnen zeggen dat het goed beviel bij de deelnemers.

De gemaakte aanpassingen in de klassenindeling binnen de NDDF waren wel even wennen. De gevorderde en hoofdklasse zijn samengevoegd in Divisie 1, en de startersklasse heet voortaan Divisie 2. Met de nieuwe indeling willen we de kloof tussen de gevorderde en hoofdklassers wegnemen en een betere verhouding te krijgen in het aantal deelnemer .

Sinds dit jaar kunnen handlers ook kiezen tussen Freestyle Only (zonder toss en fetch ronde) en Combined (waarbij je automatisch ook mee doet aan toss en fetch only). Dit was wat onwennig , maar nadat de uitslagen tevoorschijn kwamen begrepen de deelnemers het idee hierachter.

Dit jaar hebben we ook weer de instructeurs opleiding gegeven aan 2 mogelijk toekomstige instructeurs die we ook een stage plaats hebben aangeboden .

Ook de juryopleiding was weer goed bezocht. Deelnemers hebben aan de hand van beeldmateriaal het beoordelen van de routines geoefend en zijn dieper ingegaan in de beoordeling van de T&F. Hier is nu ook een module voor gemaakt.

In juni dus terug naar waar het allemaal begon voor de NDDF: Camping ’t Weergoors! Deze locatie bood voldoende ruimte voor een proef van het andere onderdeel van de GCDC namelijk het onderdeel FIF. Het enige nadeel aan deze locatie is dat sommige honden ipv achter de frisbee achter een vogel aan gingen! Voor de rest hadden we prima weer en wisten sommige zelfs nog een visje te vangen.

Maar ook minder goed nieuws vanuit de NDDF werkgroep , Deveroux heeft de groep moeten verlaten omdat hij met zijn familie is geëmigreerd naar Curaçao. Een groot verlies voor onze werkgroep omdat Deveroux een prima kijk op bepaalde zaken had en verantwoordelijk was voor een aantal van de aanpassingen in het format.

Deveroux namens de werkgroep willen wij jou bedankten voor je inzet en frisse kijk op de sport en hopen dat je het erg naar je zin hebt met je familie in het mooie Curaçao!

Na een datum te hebben gekozen voor de Dutch-open kregen we door dat ook het Wk UFO in ons land werd gehouden. Tja wat doe je dan, snel met het bestuur van KC Delft overlegd en gelukkig was de 21nog vrij. Dus de wedstrijd verzet en dan maar hopen dat het weer een beetje mee zal zitten.

En dat deed het gelukkig! Tijdens het opbouwen hadden we al prima weer. De nieuwe kalklijn-machine deed na wat reiniging zijn werk en alle vrijwilligers toverde in no-time het terrein om in twee strakke wedstrijdvelden.

Op het UFO WK hebben we kennis gemaakt met Oscar Mauricio Arevalo en zijn hond Afrika uit Columbia. Dit team werd 2op het WK en ging in op onze uitnodiging om met de Dutch Open mee te doen. Zo was het mooi om te zien dat het format een speler van dit kaliber prima aan kan. Het is natuurlijk niet makkelijk om het op te nemen tegen de teams die al jaren het format draaien en weten waar de punten op gegeven worden. Maar na de 1eronde zagen we al in de score dat dit team helemaal niet onder deed van de rest.

Doordat we het hele jaar het onderdeel FIFF hebben gespeeld hadden er nu maar liefst 16  teams voor dit onderdeel ingeschreven. Onder leiding van Sven was het een super spannende wedstrijd die voor veel verrassingen zorgden.

Namens de NDDF werkgroep willen wij onze hoofdsponsor HappyDog en al onze vrijwilligers bedanken voor de sponsoring en de inzet , tot volgend jaar !!